super:bit-oppdraget

 

Nå skal du få lære deg å bruke micro:bit! Vi skal både få den til å styre en bil og styre lysene i et trafikklys, men aller først må vi lære litt om programmering, og hvordan vi overfører programmer til micro:biten.

 

Illustrasjon av tallet to.

Oppgave 1 - Oppvarming

Oppgave 1 - Oppvarming

Elever holder en stor micro:bit.

Her skal du få være en robot, og læreren skal programmere deg! Husk at en robot gjør akkurat det den får beskjed om, uten å bli lei eller å få lyst til å gjøre noe annet. 

PS: Klikk på bildene hvis du vil se dem større.

 


LØKKER:

Når læreren sier «start», skal dere gjøre det som står på skjermen. Dere skal altså hoppe 4 ganger. Dette er eksempel på ei løkke.

 

 

 

PAUSE:

Her skal dere hoppe 4 ganger, sette dere ned, vente 5000 millisekunder og så klappe.

En micro:bit forholder seg helst til millisekunder. Vet du hvor lenge 5000 millisekunder er?

 

 

 

GJENTA FOR ALLTID:

I stedet for å utføre noe én gang, kan vi be micro:biten om å gjenta noe for alltid (det vil si til roboten slås av). Her skal dere reise dere opp, klappe to ganger, og sette dere igjen. Og dette må dere «gjenta for alltid». Roboter blir aldri lei av å utføre en oppgave mange ganger. Blir du?

 

 

 

LØKKE I LØKKE:

Her er et eksempel på ei løkke i ei løkke.  I eksempelet er det nå lagt inn et vilkårlig norsk fotballag, men bruk gjerne et lokalt lag! Hvis dere får til denne, vil det høres ut som om dere er på kamp og heier!

 

 

 

VARIABLER:

Variabler er nyttige i programmering. Her må dere utføre et par regneoperasjoner og så rope ut enten «Ja!» eller «Nei!».

Løkker
Pause
Gjenta for alltid
Løkke i løkke
Variabler

Oppgave 2 - Kom i gang med micro:bit!

Oppgave 2 - Kom i gang med micro:bit!

Elever med micro:bit.

Klar for å overføre ditt aller første program til micro:bit? Her er et par små oppgaver for å komme igang. Det er ikke så farlig hvis du ikke rekker å bli ferdig med alt. Det viktigste er at du lærer deg hvordan vi overfører programmer til micro:bit.

 

Vis dine egne figurer på skjermen

Får du micro:biten til å skrive navnet ditt på skjermen sin? Legg gjerne også inn egne figurer. Og kanskje noe skal skje når du trykker på B? Du kan også leke deg med de andre blå blokkene i BASIS.

Klikk på knappen «Rediger» (Edit) øverst til høyre i bildet under. Da åpner du en egen fane med programmet du skal kode i (som heter Makecode). 

  • Læreren vil vise hvordan du laster programmet inn på micro:biten.
  • Det kan hende du må lete litt i menyene for å finne alle blokkene. Tips: Det er lurt å se på fargene.

micro:bit som huskelapp

Klikk på «Rediger» (Edit) øverst til høyre i boksen under. 

  • Klarer du på forhånd å gjette hva programmet kommer til å gjøre?
  • Lag programmet, og overfør det til micro:biten.
  • Hva vil skje om du forandrer på tallene 10 og 7 i programmet? Prøv!

 

Ekstraoppgave:

  • Klarer du få micro:biten til å vente med å gå videre før du har trykket på A-knappen?  
    Hint: Se under. 
  • Programmet er ikke helt ferdig. Klarer du å fullføre det?

 

Oppgave 3 - Kjør en meter med Bit:Bot

Oppgave 3 - Kjør en meter med Bit:Bot

Lærer og elev programmerer.

Nå skal vi bruke micro:bit til å styre en robotbil - som heter Bit:Bot!

 

Kjør en meter, snu og kjør tilbake igjen

Det første vi skal gjøre er å få Bit:Boten til å kjøre en meter, snu og kjøre tilbake igjen.

For å komme i gang kan dere ta utgangspunkt i dette programmet:

 

  • Dette programmet vil få Bit:Boten til å kjøre litt framover, og så svinge litt til venstre.

  • Bruk programmet slik som det står, og mål hvor langt Bit:Boten kjører. Det er også lurt å se på hvor mye den snur.

  • For å få Bit:Boten til å kjøre en meter, må dere forandre litt på noen av tallene.

  • Farten går fra 0 til 1023, så 1023 er den største farten den kan ha. Det lureste er å forandre på hvor lenge Bit:Boten skal kjøre.

  • Hvor lenge er egentlig 1000 millisekunder? Og hvor langt kjører Bit:Boten hvis den kjører dobbelt så lenge?

  • Når dere har løst oppdraget med å kjøre en meter fram og tilbake er det lurt å skrive ned tallene dere brukte. Dere kommer til å trenge det i neste oppdrag!

Oppgave 4 - Kjør ei løype med Bit:Bot

Oppgave 4 - Kjør ei løype med Bit:Bot

Bit:Bot kjører på Smartby-matte.

 

Nå skal dere få Bit:Boten til å kjøre ei løype som er markert på smartby-matta.

 

  • Løypa er markert med START og MÅL. 

  • Her får dere bruk for tallene fra forrige oppgave! 

  • Det er lurt å måle hvor lange strekningene i løypa er og anslå vinklene på svingene - før dere begynner å teste.

  • Hvis dere ikke har matte tilgjengelig, går det også helt fint å teipe opp en liten bane på gulvet.

 

Smartby-matte for Bit:Bot.

Smartby-matte for Bit:Bot.

Elever programmerer.
Elever holder micro:bit.
Teipet bane for Bit:Bot

Teipet bane for Bit:Bot

Elever med micro:bit.

Oppgave 5 - Programmering av trafikklys

Oppgave 5 - Programmering av trafikklys

Lysende trafikklys.

Trafikklyset er ødelagt, og står bare og blinker rødt. Vi trenger at noen programmerer det på nytt!

 

Finn fram et trafikklys. (Dersom dere ikke har laget trafikklys på forhånd, se her for instruksjoner: Slik bygger du et trafikklys.).


Ta utgangspunkt i koden under. Klarer dere å fikse programmet sånn at trafikklyset viser rett sekvens?

 

Trafikklys som viser lysenes sekvens.

Dette er riktig sekvens for trafikklyset.

Oppgave 6 - Robotplenklipper

Oppgave 6 - Robotplenklipper

Elever programmerer.

Nå skal vi bruke avstandsmåleren til Bit:Bot. En avstandmåler av denne typen kalles en ultralydsensor.

 

Den sender ut et lydsignal som er så lyst at vi ikke kan høre det. Så tar den tiden på hvor lenge det tar før lyden blir reflektert og kommer tilbake igjen. På den måten kan den finne ut hvor langt borte noe er, akkurat som flaggermusene!


Målet er å få Bit:Boten til å fungere som en robotplenklipper eller robotstøvsuger. Den skal stoppe når den møter en hindring, for så å snu og kjøre en annen vei.


Dere kan ta utgangspunkt i koden under:


Dere vil se at Bit:Boten stopper helt opp hvis den møter en hindring. Men vi vil at den skal snu og kjøre en annen vei! Klarer dere løse dette oppdraget?

 

Elever holder Bit:Bot med ultralydsensor.
Elever studerer Bit:Bot med sonar.