Opplegget er laget for både å hjelpe lærere som ikke er bevandret i slike feltkurs, samtidig som vi tror det kan gi innspill til mer erfarende lærere også.
Dette feltkurset deles i:
Lærere velger hvor mye elever engasjeres i forarbeidet, litt praktiske forberedelser, mens selve feltdagen og etterarbeidet er aktivt med elevene hele veien.
Samlet tidsbruk, en dag + 2-3 skoletimer.
Forarbeidet tar ca. en time.
Feltdagen tar en skoledag, avhengig av reise til/fra fjæra. Selve opplegget i fjæra tar ca. 4 timer + pauser.
Kobling til læreplanen
Det virtuelle feltkurset baserer seg i all hovedsak på to av kjerneelementene i læreplanen, «Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter» og «Jorda og livet på jorda». For mer detaljer om de i læreplanen, klikk her.
Foruten selve undervisningsopplegget som her er fritt tilgjengelig, har flere aktører mange aktiviteter som kan krydrer dette eller lærere selv kan ta inn i egen undervisning. Vi tar gjerne imot tips til annet vi kan informere om her.
Havforskningsinstituttet jobber med mye forskjellig og her er noen tips: