Vitensentrene
Nasjonale motorer for fremtidens læring
De norske regionale vitensentrene spiller og kan spille en betydelig større rolle som nasjonalt virkemiddel for utdanningssektoren. Disse sentrene er unike arenaer for utforskning, læring og opplevelse, og de fungerer som brobyggere mellom teori og praksis i utdanningssystemet.
Vitensentre er opplevelsesbaserte læringsarenaer som kombinerer interaktivitet og vitenskapelig formidling. De er etablert i ulike regioner i Norge og har som hovedformål å fremme interesse for naturvitenskap, teknologi, ingeniørfag og matematikk (STEM). Med praktiske og hands-on aktiviteter engasjerer de barn, unge og voksne til å utforske og lære gjennom egen erfaring.



Over 1,3 million mennesker
opplever de regionale vitensentrene hvert år
Vi når veldig mange gjennom besøk på senter og oppsøkende virksomhet
Hvorfor er vitensentrene et viktig virkemiddel?
Stortingets Utdannings- og forskningskomité uttalte i forbindelse med sin behandling av Stortingsmelding 34 om en mer praktisk skole:
«Komiteen viser til at de regionale vitensentrene allerede i dag er et godt etablert, kostnadseffektivt og landsdekkende virkemiddel, som hittil har vært underutnyttet. Komiteen mener at de regionale vitensentrene bør styrkes for å gi flere elever og lærere tilgang til fremtidsrettede læringstilbud i sine lokalmiljøer.»
Denne uttalelsen understøtter behovet for en bred satsing på vitensentrene som nasjonalt virkemiddel. Gjennom bedre finansiering og videreutvikling kan vitensentrene sikre økt realfagskompetanse, redusere frafall i skolen og gi elevene ferdigheter som er nødvendige for fremtidens arbeidsmarked.
Vitensentrene har en unik posisjon i det norske utdanningslandskapet. Som supplement til den tradisjonelle skolen tilbyr de en praktisk og opplevelsesbasert tilnærming til læring. Dette er spesielt verdifullt for å styrke realfagskompetansen og motivasjonen blant elever. Flere faktorer understøtter deres rolle som nasjonalt virkemiddel:

Vitensentrene er en døråpner for mange som ikke umiddelbart tror realfag er noe for dem.
De 13 regionale vitensentrene sikrer at barn og unge over hele landet får lik tilgang til moderne læringsressurser. Med et samlet besøkstall på 1,3 millioner mennesker i 2023, inkludert 350 000 elever og lærere, viser de en imponerende rekkevidde.
Sentrene utvikler og leverer undervisningsopplegg som er tett knyttet til læreplanen. Dette hjelper lærere med å illustrere komplekse konsepter og gjøre fagstoffet mer tilgjengelig
Stortingets komité har fremhevet at vitensentrene allerede er et kostnadseffektivt virkemiddel, noe som gjør dem spesielt godt egnet til å nå nasjonale utdanningsmål. Vitensentrene representerer en bærekraftig tilnærming til å øke realfagskompetansen. Gjennom delte ressurser og samarbeid med skoler og næringsliv kan de levere høy kvalitet på læringsopplegg til en lavere kostnad enn om hver skole skulle utvikle tilsvarende tilbud individuelt.
Videre er den geografiske spredningen av sentrene over hele landet en viktig faktor som reduserer logistikk- og reiseutgifter for skoler som ønsker å benytte seg av tilbudene. For hver krone investert av staten genererer vitensentrene i snitt 4,7 kroner i andre inntekter, som billettinntekter, sponsormidler og tilskudd.
Vitensentrene representerer en kostnadseffektiv tilnærming til å øke realfagskompetansen nasjonalt.
I tillegg til å rette seg mot skoleelever, er vitensentrene åpne for publikum i alle aldre. Dette fremmer vitenskapelig allmenndannelse og interesse for teknologi og innovasjon i hele befolkningen
Ved å være regionale knutepunkter for kunnskap og teknologi bidrar vitensentrene til lokal og regional verdiskaping.
Vitensentrene bidrar til å redusere sosiale forskjeller ved å gi alle, uansett bakgrunn, tilgang til kvalitetsopplegg som forbereder dem til både samfunnsdebatt og arbeidsliv. Dette styrker inkludering og reduserer frafall.
Gjennom samordning og kontinuerlig utvikling sikrer vitensentrene en dynamisk og inkluderende tilnærming til realfagsformidling. Vitensenterforeningen spiller en nøkkelrolle i å koordinere dette arbeidet, noe som styrker sentrene som et nasjonalt virkemiddel for regjeringen og utdanningssektoren.

Uten realfag stanser Norge!

Eksempler på sentrenes bidrag
Vitensentrene tilbyr en rekke tjenester og aktiviteter som har direkte relevans for utdanningsmyndighetenes mål:
Programmering og teknologi: Mange sentre har opplegg for koding, robotikk og teknologisk innovasjon, som gir barn og unge ferdigheter som er etterspurt i fremtidens arbeidsmarked.
Temautstillinger: Gjennom midlertidige og permanente utstillinger bidrar sentrene til å øke forståelsen for globale utfordringer som klimaendringer og bærekraft.
Partnerskap: Sentrene samarbeider med universiteter, høyskoler og næringsliv for å sikre relevans og kvalitet i sine tilbud.

Vitensentrene
Nasjonale oppdrag
Vitensentrene har vist igjennom to store prosjekter at de kan levere solid faglig kvalitet effektivt i hele landet. Se alle våre nasjonale oppdrag
På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har vitensentrene etablert et praktisk undervisningsopplegg innen programmering som har nådd alle grunnskolene i landet. Dette prosjektet har fått svært gode tilbakemeldinger fra lærere og elever og viser hvordan vitensentrene kan levere lovpålagt undervisning på en kostnadseffektiv måte.
Seks av vitensentrene driver i dag «Talentsenter i realfag» gjennom øremerkede midler. Dette er en stor suksess, men ordningen utvides nå gradvis til alle 13 sentre for å sikre at elever med stort læringspotensial får et likeverdig tilbud i hele landet.
Kodekraft er et nasjonalt undervisningsprogram utviklet av de norske vitensentrene i fellesskap, som tilbyr et undervisningsopplegg som er skreddersydd for 9. og 10. trinn. Programmet gir elevene økt kunnskap om teknologi, algoritmisk tenkemåte og programmering, samt innsikt i aktuelle energiutfordringer.
Skaperskolen er et prosjekt utviklet av Naturfagsenteret ved UiO og vitensentrene. Prosjektet tilbyr en samling undervisningsressurser og en didaktisk modell for bruk av praktiske og skapende arbeidsformer i skolen.
I LydLab får deltakerne utforske hvordan man kan programmere musikk til filmklipp ved bruk av blokkprogrammering. De lager komposisjoner for å lydsette filmklipp og får stor kreativ frihet med verktøyene. Deltakerne samarbeider, programmerer og presenterer sine prosjekter for hverandre.
LydLab er utviklet som et skoletilbud, men tilbys også til fritidsbesøkende hos enkelte vitensentre.

Engasjerer barn og unge i realfag og naturfag
Veien videre
Stortingets Utdannings- og forskningskomité har påpekt at vitensentrene hittil har vært underutnyttet.
For at vitensentrene skal kunne fylle sin rolle som effektive virkemidler, er det viktig med langsiktig finansiering og strategisk samarbeid mellom myndigheter, utdanningsinstitusjoner og næringslivet.
Styrking av vitensentrene kan bidra til:
Økt realfagskompetanse
Øke realfagskompetansen
blant norske elever.
Innovasjon og teknologi
Fremme innovasjon og
teknologiforståelse i
hele befolkningen.
Engasjerende læring
Skape mer engasjerende
læringsopplevelser som øker
motivasjonen for utdanning.
Bærekraftig utdanning
Sikre en bærekraftig og
kostnadseffektiv utnyttelse av
ressursene innenfor
utdanningssektoren.
Talentsenterstøtte
Med Talentsenterordningen
bidra til at elever med stort
læringspotensial i alle regioner
får bedre utbytte av skolen og
står i utdanningsløpet.
Mestring og inkludering
Bidra til mestring innen
realfagene og redusere frafall
og utenforskap.
Hvor finner du oss?
Vitensenter finnes spredt ut over hele Norge.
Slik ønsker vi å nå mange med realfagsglede og spre moro med mening 85% av Norges befolkning bor innen 1,5 time fra et vitenssenter.