– Koding er som en ekte superkraft! Du kan lage nesten hva som helst. Det er bare deg og kreativiteten din som setter grenser, sier Henning Myrvang (15).
Gjennom undervisningsprogrammet Kodekraft får elever på 9.- og 10. trinn muligheten til å bygge et eget spill, steg for steg. Samtidig løser de spennende og morsomme oppgaver som er knyttet til hvilken innvirkning koding har på samfunnet vårt.
– Koding er fremtiden, og jeg syns at det er kult å lære det allerede nå. Å kunne kode vil være til stor nytte i framtiden, spesielt når jeg skal søke jobb. Alt på internett er koding. Nettsiden du leser dette på, har blitt kodet, fortsetter Henning.
Intensivt, morsomt og lærerikt
Sigurd Hunstad er prosjektansvarlig for Kodekraft ved Oslo Vitensenter, Norsk Teknisk Museum, og er en av flere veiledere som leder den digitale dobbelttimen som danner grunnlaget for Kodekraft. Responsen på dette opplegget har vært overveldende positivt:
– Elevene synes det er kjempegøy! Koding er et kraftfullt verktøy. Det aller mest morsomme er at det er så vanvittig mye å lære, og at man har en skikkelig bratt læringskurve. Tenk: I løpet av 90 minutter lærer vi 14- og 15-åringer basen de trenger for å kunne lage sitt helt eget spill, forklarer Sigurd.
Få en smakebit på koding: Prøv kodespillet Elektronsene »
Viktig ferdighet å lære seg
Nesten alt vi har rundt oss som er plugget i strøm, er programmert. Forståelsen for koding og programmering kan bli en like viktig ferdighet som lesing og skriving, tror Hunstad. Han er lærer i bunn, og har fordypning i realfag og teknologi. Interessen for koding og programmering oppstod for fem år siden, og har ennå ikke dabbet av.
– Jeg er selvlært innen koding. Jeg skulle ønske jeg hadde studert faget, men det finnes heldigvis masse flotte ressurser i Google og på YouTube. Er du nysgjerrig på koding, oppfordrer jeg deg til å starte med et Google-søk.
Det finnes mange ulike kodespråk, så det er ikke slik at du må lære deg absolutt alt som finnes der ute. Felles for alle kodespråk er at de lærer deg en ny måte å tenke på, og det er nøkkelen, mener Hunstad.
– Koding er ikke som realfag, der det finnes én vei til svaret. Koding er kreativt! Du kan faktisk lage hva du vil, og det finnes utallige veier dit. Det kuleste jeg har laget er et Flappy bird-spill ved hjelp av kodeplattformen MakeCode Arcade, som vi bruker i Kodekraft, sier han.
Drømmer om å lage en robot
For 15 år gamle Henning virker drømmen å være en enklere og roligere hverdag. Hvis han kunne kodet akkurat hva han ville, skulle det nemlig vært en robot som kunne hjulpet til hjemme:
– Tenk deg en robot som kan lage mat, vaske og rydde. Kanskje litt inspirert av Google Home og Alexa. Det hadde vært deilig å komme hjem fra skole eller jobb til varm mat laget av din egen personlige robot, drømmer han.
15-åringen har noen gode tips til deg som ennå ikke har utforsket kodeuniverset;
– Øv ofte. I begynnelsen virker det kanskje helt gresk, men etter hvert vil du forstå mer og mer. Du vil begynne å se en sammenheng som vil gjøre kodespråket lettere å lære. I tillegg bør du bruke nyttige nettsider, som Kodekraft og Kidsakoder, råder han.
Slik kommer du i gang med koding
Sigurd Hunstad ved Oslo Vitensenter, er enig med Henning i at koding slett ikke så innviklet som det ser ut som ved første øyekast. Første bud er imidlertid å ikke gape over for mye, tipser han:
– Tenk på koding som en matoppskrift. De færreste kaster alle ingrediensene i gryta, skrur på plata og håper at resultatet blir bra. Det handler om å tenke steg-for-steg, og dele det hele opp i mindre oppgaver. På den måten får du oversikt og forståelse – og resultater.
Hunstads andre tips er å programmere noe du har interesse for. Det kan være en nettside, et spill, design eller robotikk. Men velg å fordype deg i noe du synes er spennende. Det siste lure tipset for å lykkes med koding, er ganske så enkelt og selvsagt:
– For å bli god i koding, må du drive med det en god del. Prøv og feil. Og husk at ingen blir signert av Manchester United første gang de sparker en fotball, avslutter Hunstad.