På landsbasis deltok hver fjerde elev på 10. trinn på «Kodekraft» i 2020. Det vil si over 9 000 elever fordelt på 472 klasser. På grunn av stor etterspørsel, vil også elever på 9. trinn få anledning til å melde seg på i år.
– Kodekraft er en gratis undervisningspakke på to skoletimer, skreddersydd til læreplanen for 9.- og 10. trinn. Elevene deltar enten fra klasserommet eller via hjemmeskole. Den fleksibiliteten med å tilpasse litt etter behov har nok vært nøkkelen til suksess det siste året, hvor skoledagene endrer seg brått fra uke til uke, sier Geir Endregard ved INSPIRIA science center, som koordinerer Kodekraft-samarbeidet.
Det er 10 regionale vitensentre som har gått sammen om å lage Kodekraft. Takket være støtte fra Equinors talentprogram Morgendagens helter, kan Kodekraft leveres kostnadsfritt til skolene. Det er Endregard meget fornøyd med.
– Samarbeid er nøkkelen til å lykkes med å utvikle denne typen undervisningstilbud. Her har alle vitensentrene gjort en fabelaktig innsats med å tilrettelegge, tilpasse og ikke minst gjennomføre selve undervisningen. At vi har en så solid aktør som Equinors Morgendagens helter i ryggen, som har trodd på det vi ønsket å oppnå med Kodekraft, har vært uvurderlig. Det er det felles arbeidet fra alle involverte som har gjort Kodekraft til en suksess, sier han.
Leverer til hele landet
Selv med restriksjonene og utfordringene som har preget skoledagen til elever og lærere, har formidlerne fra de regionale vitensentrene likevel klart å gjennomføre Kodekraft-undervisningen fordi den har vært lagt opp digitalt. Flere klasser har også brukt gratistilbudet som et etterlengtet innslag i hjemmeundervisningen.
– Nå ser vi at dette fungerer veldig bra – så bra at vi utvider tilbudet til å gjelde 9. trinn også. Jeg håper dette blir godt mottatt, og at enda flere skoler vil benytte seg av dette tilbudet i år, sier INSPIRIA-direktør Endregard.
Elevene opplever mestring
Undervisningsprogrammet er utviklet av ti regionale vitensentre og Equinors talentutviklingsprogram Morgendagens helter. Hensikten med Kodekraft er å gi elevene en grunnleggende forståelse for programmering, samtidig som de får kjennskap til verdens energiutfordringer. Målet er å skape realfagsglede gjennom praktisk læring.
På landsbasis har hele 9 000 elever, fordelt på 472 skoleklasser, deltatt på Kodekraft. Tilbakemeldinger fra over 100 lærere forteller at elevene opplever mestring og lærer noe nytt:
– Tusen takk for oss! Det har vært lærerikt for både elevene og meg. Og de vil gjerne fortsette på samme plattform når vi skal jobbe videre med programmering
(Sølvi Valdersnes, Geilo skole)
– Flott opplegg!
(Thomas Jansen Åvedal, Sokndal skole)
– Det var en helt genial økt, og vi vil gjerne ha flere av de timene. Elevene har nesten like lang erfaring med teknologi som oss, og spesielt de som hadde spilt Minecraft og lignende tok det veldig fort. De skjønner denne verdenen
(Matthew Jones, St. Franciskus skole i Arendal)
– De synes det var veldig fint og var entusiastiske, så dette var populært stoff blant elevene
(Mari Solberg-Jacobsen, St. Franciskus skole i Arendal)
– Flott innføring til arbeid med koding, med fengende tema for elevene. Oppgaven var bra utformet, og startet helt grunnleggende. Den økte etter hvert i vanskelighetsgrad, men aldri raskere enn at de fleste elevene klarte å følge opplegget. Instruktør tok seg god tid til å instruere på en forståelig måte for elevene. Alt i alt et supert opplegg, der elevene ble sittende igjen med mye nyttig kunnskap!
(Erlend Wagnild, Trondjord skole i Tromsø)
Kodekraft – et samarbeid mellom vitensentrene og Equinor:
Les mer på www.kodekraft.no
|